Hej,

Några husägare har hört av sig och meddelat att de inte har tv-kanaler längre. Jag skall förklara hur det fungerar:

Woodlands Ekonomiska Förening har ett kollektivt avtal med Telia vilket är väldigt fördelaktigt. WCC EF betalar för bredband och kanalpaket lagom. Dessutom har jag förhandlat till så ni även har de 2 danska kanalerna med i detta paket. Ni kan även beställa andra tv-paket eller tv-kanaler till ert hus via Telia och då får ni en faktura separat för dessa kanaler.

Men, trots att WCC EF har avtalet och betalar för kanalerna så är det ni som privat husägare som skall stå skrivet på just ert avtal. Alla avtal hos telia skall ha en person som står skrivet på avtalet.
När ni blir av med era tv-kanaler så beror det ofta på att Telia har kört en kontroll och stängt abbonemang som inte har en person knutet till abbonemanget.

Ni behöver då kontakta Telia och registera er på ert abbonemang. Ni skall då ringa till Telias kundtjänst för kollektiva avtal, nr 020-202070. Men då måste ni kunna legitimera er med Bank-ID.

Problem uppstår när man är utländsk medborgare, dvs inte har svenskt personnummer. Då måste man uppsöka en Teliabutik för att registrera sig hos Telia. Ni får då ett fiktivt personnummer i deras system som är baserat på era födelsedata.

Pga GDPR och Telias egna rutiner kan jag tyvärr inte hjälpa er med detta, tro mig, jag har suttit många timmar i telefon med Telia och diskuterat, smörat, bönat, hotat….

För er info så fungerar det även så att, om man har extra kanaler som ni själva betalar för, och man inte betalar sina fakturor – då stänger Telia av ALLA TV KANALER OCH BREDBAND till er fastighet trots att föreningen betalar för dessa, bara så ni vet.

Mvh
Kalle